Методична скарбничка

Опис досвіду      


  
Майстер-клас                                                                    



 ...У наших руках — найбільша з цінностей  світу — Людина.            
Ми творимо Людину, як  скульптор творить свою статую                
 з безформно­го шматка мармуру: десь в глибині цієї мертвої                  
 брили   лежать   прекрасні  риси, які  належить   добути і очистити від усього зайвого.
                                                                                             В. Сухомлинський
Людина, яка не має найменшого уявлення про те, ким вона є і чого хоче, не здатна існувати авто­номно й прагнути самовдосконалення. Якщо освіта не приділятиме гідної уваги формуванню життєвих компетентностей школяра, то суспільство одер­жуватиме соціально незрілих, дезорієнтованих громадян. Компетентнісна зорієнтованість у поєд­нанні з використанням основ комп’ютерних технологій особливо важлива тим, що пропагує освіту, спрямовану на результат — успішну особистість зі стійкою системою цінностей, ідеалів, пріоритетів.
       Учням, які нині навчаються, жити і працювати в суспільстві комп’ютерних технологій. Такому суспільству необхідні спеціалісти, які б уміли аналізувати проблеми, встановлювати зв’язки, виявляти суперечності та знаходити шляхи їх розв’язання. Досягнення цієї мети бачу через ефективну побудову навчального процесу: застосування сучасних мультимедійних засобів навчання, використання наочного матеріалу, нових методик навчання, що враховують різнорівневу підготовку учнів.
     Саме тому, працюючи з дітьми—майбутнім нашої держави, я обрав  науково – методичну проблему «Формування географічних компетентностей учнів на уроках і в позаурочний час шляхом використання комп’ютерних технологій » .
    Актуальність цієї  проблеми в тому , що комп’ютерні технології вирішують проблему дефіциту наочності, оскільки містять численні карти, ілюстрації, відеосюжети, аудіозаписи й анімацію. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння школярем, тому що задіяні всі канали сприйняття вихованця — зоровий, механічний, слуховий, і емоційний, скорочується час при виробленні технічних навичок вихованців; збільшується кількість тренувальних завдань;  досягається оптимальний темп роботи; легко досягається інтерактивність навчання;  підвищується мотивація навчальної діяльності, процес навчання стає менш виснажливим.
        Використання комп’ютерних технологій  особливо актуальне для шкільної географії. Адже саме в географії ми знаходимо безліч значимих в дослідницькому, творчому плані завдань, що вимагають залучення інтегрованого знання глобального мислення, дослідницького пошуку для їх вирішення, а вчителі географії відчувають постійну потребу в оновленні та актуалізації використовуваних матеріалів.  Ян Амос Коменський сформулював принцип наочності у формі «золотого правила» дидактики: «Чим більше органів чуття бере участь у сприйнятті об’єкта, тим краще цей предмет сприймається, довше утримується в пам’яті і швидше при необхідності відтворюється», а  К.Д.Ушинський сказав: «Дитяча природа вимагає наочності. Учіть дитину яким — небудь п’ятьом невідомим йому словам, і він буде довго і марно мучитися над ними, але зв’яжіть з картинками двадцять таких слів, і дитина засвоїть їх нальоту».Саме ІКТ допомагають швидко та якісно створити ці картинки.

     Новизна досвіду. Створення системи застосування слайд-лекцій як наочного матеріалу, спрямованого на підвищення мотивації, розвиток пізнавальної активності і творчих здібностей учнів ЗОШ І — ІІІ ст. с.Кричевичі та досягнення ефективних результатів вивчення географії.
   Мета проблеми. Популяризація пріоритетності географічних знань, розвиток інтересу до предмета та створення умов для повноцінного розвитку пізнавальної та творчої діяльності учнів, формування конкурентоспроможної особистості в умовах сільської середньої школи.
   Завдання проблеми. Підбір методів для підвищення ефективності навчання та активності учнів на уроках географії; підготовка навчальної програми, де необхідне використання слайд-лекцій, так як існують теми, при вивченні яких застосування останніх не дає великого ефекту; обґрунтування та апробація використання слайд-лекцій у викладанні шкільного курсу географії.
   Провідна педагогічна ідея досвіду. Слайд-лекція як модель сучасного цікавого уроку   з використанням елементів демонстрації теоретичного матеріалу за допомогою мультимедійних засобів для популяризації пріоритетності географічних знань на  уроках географії та підвищення якості освіти за принципом «Хто володіє інформацією – той володіє світом».
   Практичне впровадження проблемного питання. Працюючи в умовах сільської  школи, я стикнулася з проблемою наочностей та  самостійного отримання  інформації учнями. Отримати додаткову інформацію по питанню, що цікавить, часом буває складно, спираючись тільки на довідкову літературу та енциклопедії. З появою в школі комп’ютерів довелося шукати шляхи розвитку пізнавального інтересу до предмета, розширення кругозору через оволодіння дітьми комп’ютерною грамотністю, застосування отриманих знань для роботи з мультимедійними підручниками, електронними енциклопедіями, ресурсами мережі Інтернет.
     Проблему реалізую через:
         опрацювання методичної літератури з питань впровадження комп’ютерних технологій;
         опрацювання публікацій з даних питань у фахових виданнях;
         участь в освітній програмі “ Intel. Навчання для майбутнього”;
         розробку уроків з географії на різні теми  з використанням елементів комп’ютерних технологій;
         впровадження в досвід роботи методу проектного навчання;
         розробки презентацій до уроків;
         створення за допомогою ІКТ туристичних маршрутів, екологічних стежин, карт місцевості, відеосюжетів.
      Якби комп’ютер не був винайден
як універсальний технічний  пристрій,         
 його слід було б винайти спеціально
   для цілей освіти.
                                                                                Ентоні Маллан
   Будучи прихильником нових інтерактивних та інформаційних засобів навчання, вважаю, що майбутнє саме за такими формами та методами навчання. При підвищенні своєї кваліфікації, професійної діяльності та вивченні роботи вчителів– методистів,  я ознайомився з новими технологіями ведення сучасного уроку при наявності у  школі сучасного мультимедійного обладнання, електронних підручників та іншого програмового продукту, методичної, педагогічної професійної літератури. Стало очевидним те, що інформаційні комп’ютерні технології дають можливість:
Ø підвищити ефективність навчання географії;
Ø покращити увагу та розвивати різні види пам’яті; 
Ø співставлення теоретичного матеріалу з демонстраційним;
Ø використовувати додаткову інформацію з предмету;
Ø інструментального дослідження та виділення в інформації головного і другорядного;
Ø упорядковувати, систематизувати структурувати та презентувати інформацію;
Ø швидко працювати із складними географічними термінами;
Ø створювати і використовувати нові методики контролю й оцінювання знань учнів.
Ø формувати  навички роботи з комп’ютером та іншими мультимедійними засобами;
Ø пошуку інформації з найрізноманітніших джерел;
Ø проводити різні  види  урочної та позаурочної діяльності;
        Сучасний урок – це мистецтво поєднання методик та прийомів, які дають вчителю змогу відкрити  учневі самого себе й самореалізуватися.
 Яким має бути сучасний  урок?
Ø відповідати вимогам програми навчального матеріалу;
Ø проводитись із застосуванням інформаційних технологій;
Ø бути цікавим, захоплюючим;
Ø бути ефективним і результативним;
Ø бути зорієнтованим на розвиток творчого потенціалу учнів.
Використовую  такі  форми проведення уроків:
Ø урок –презентація;
Ø урок – дослідження;
Ø урок-екскурсія;
Ø урок-віртуальна мандрівка;
Ø урок – практикум;
Ø урок – казка;
Ø урок –КВК.
      Презентації та представлення проектів. Презентації на слайд-лекціях зручні тим, що в процесі розробки в певній послідовності добирається саме той матеріал – і наочний, і текстовий, що необхідний для розкриття теми. Уроки з презентацією власних проектів підвищують пізнавальну діяльність школярів на основі розвитку критичного мислення ,оскільки несуть не тільки інформацію, наочність, але власні розробки по досліджуваній темі. Презентуючи власні проекти, учні виступають у ролі лектора, тому відповідально готують свої презентації. Особливо актуальні презентації на уроках «Економічної і соціальної географії України» у 9 класі, на уроках «Географії материків» у 7 класі, «Економічної і соціальної географії світу» у 10 класі. Мультимедійна презентація при поясненні  виконує ілюстративну функцію: використання великих, барвистих зображень, географічних карт, фрагментів навчальних кіно-відеофільмів і телепередач має позитивний вплив на формування більш чітких уявлень про досліджувані географічні об’єкти або явища.
      Завдання на слайдах. Включення в слайд-лекцію завдань, текстів, питань, дидактичних ігор різного рівня складності дозволяє актуалізувати наявні в учнів знання, закріпити і узагальнити отримані в ході уроку відомості, здійснюючи індивідуальний підхід до вихованців. При виникненні ситуації труднощів, є можливість неодноразового повернення до потрібного слайду, для уточнення, отримання підказки у вигляді роз’яснення або вибору варіанту відповіді. Показ на екрані варіантів правильної відповіді дозволяє виконання учнями самоперевірки.    Експрес – завдання різного типу  допомагають розкрити творчі та пізнавальні здібності учнів. Органічне поєднання навчання та контролю знижує напруженість під час роботи. Використовую наступні види завдань: закінчити речення, заповнити пропуски в реченні, географічні диктанти.  Учні можуть виконати завдання з екрану в робочих зошитах (або на роздрукованому матеріалі зі слайдів).
      Виконання практичних робіт. Електронні освітні носії містять наочну інформацію, потрібну для успішного виконання практичних робіт. Особливо в нагоді стає комп’ютер при виконанні практичних робіт в 6 і 7 класах, де для виконання практичних робіт в нашій школі не вистачає необхідного обладнання. Тому використання слайд-лекції при виконанні практичних робіт  має такі переваги: можливість забезпечити не тільки теоретичне, а й візуальне сприйняття інформації; ілюстрації  дають можливість розглянути дрібні деталі;  уроки — практикуми можна перетворити в єдиний творчий інтерактивний процес з елементами проектної діяльності, запропонувавши учням створення презентації, або заповнення контурних карт, чи таблиць і схем. І це притому, що на вивчення практично кожної теми виділяється найчастіше не більше одного уроку і за відведений час необхідно освоїти нові поняття і терміни, зрозуміти суть досліджуваного матеріалу і закріпити матеріал.
         Демонстрація картографічного матеріалу.  Нові можливості у практиці географічної освіти надає впровадження в навчальний процес мультимедійних картографічних посібників з курсу шкільної географії. Вони призначені для демонстрації шкільних карт на інтерактивних дошках, але, за відсутності їх, я користуюся мультимедійним проектором або монітором ноутбука. Мультимедійні слайди-карти, доповнені ілюстративними матеріалами, підвищують їх інформативність, і, звичайно, вирішують проблему нестачі настінних карт, відкривають необмежені можливості одного з основних методичних принципів — наочності. Відомо, що без карти немає географії, і тому, а карти, які є в наявності на дисках готового мультимедійного продукту, не вимагають великого простору для їх розміщення. Картографічна інформація містить не тільки географічні дані про країну, а й знайомить учнів з її природою, культурою, економікою, що дає учням можливість більше дізнатись про цю країну, здійснити віртуальну подорож по ній.        Це сприяє підвищенню навчальної активності на уроці; поліпшує сприйняття досліджуваного матеріалу;  сприяє кращому запам’ятовуванню.
    Слайд-лекція ­– інтерактивний засіб навчання. Особливу роль займає використання на уроках географії  слайд- лекцій . Вони ефективно доповнюють наявні навчальні матеріали. Слайд-лекція є формою навчання, яка дозволяє акцентувати увагу учнів на значущих моментах інформації, викладається вчителем, з використанням наочних ефектних образів у вигляді таблиць, схем, діаграм, графіків, карт, фото, відеофрагментів, малюнків, моделей. Зображення — це лише один з інструментів передачі інформації. Під час проведення слайд-лекції учень сприймає інформацію одночасно і зорово, і слухом. Таке поєднання одержуваної інформації створює сприятливі умови для розуміння і засвоєння досліджуваного матеріалу. Слайди можуть розроблятися за матеріалами всього уроку, або до окремих його етапів.
  Актуалізація знань під час слайд-лекції може проходити у вигляді інтерактивної  бесіди з учнями. Матеріали таких бесід  візуалізую в слайди, але не у вигляді простого тексту, а з різноманітними навчальними доповненнями.  Питання можуть бути представлені як невеликий відеоряд, фото з ​​демонстраційним матеріалом, малюнками з додаткових джерел,  які вимагають висновків. Згадуючи вивчений матеріал, можна навести приклади 1-2 слайдів з попередньої теми,  причому їх оформлення не варто різко міняти під новий фон, так краще спрацьовує асоціативна пам’ять.
   Використовуючи програмний додаток MS Office «Power Point», я отримую  можливість швидкого доступу до необхідної інформації, можливість здійснювати проогляд в необхідному на даний момент режимі — прискорити його або, навпаки, уповільнити; «заглянути вперед» або вернутися назад. А можливість повернутися до переглянутого слайду і дати додаткові пояснення, що допомагає учням усвідомити навчальний матеріал.
                Переваги застосування слайд-лекцій у процесі навчання:
Ø слайд-лекції концентрують увагу учнів на основних моментах навчального матеріалу;
Ø дозволяють поєднання усного лекційного матеріалу та зображень, ілюстрацій, схем, карт, таблиць, діаграм, відео-та звукової інформації;
Ø  робить інформацію цікавою, наочною і переконливою;
Ø використання слайд-лекцій для самостійної та практичної роботи, для додаткових занять;
Ø для виконання домашнього завдання та проектних робіт.
Ø  зручно використовувати для створення роздаткового матеріалу для учнів, довідкового матеріалу, пам’яток;
Ø  дозволяє перевірити знання в інтерактивному режимі;
Ø  складати опорні схеми, проводити порівняння;
Ø дозволяє одночасно використовувати різні способи подання інформації: числа, текст, графіка, анімація, відео та звук.
         Отже, географічний урок з використанням слайд-лекції, на мою думку, найбільш оптимально і ефективно відповідає триєдиній дидактичній меті уроку:
навчальний аспект: сприйняття вихованцями навчального матеріалу, осмислення зв’язків і відносин в об’єктах вивчення та підвищення ефективності занять;
розвиваючий аспект: розвиток пізнавального інтересу в учнів, вміння узагальнювати , аналізувати, порівнювати, активізація творчої діяльності учнів;
виховний аспект: вміння чітко організувати самостійну і групову роботу, виховання почуття колективізму, взаємодопомоги та бачення прекрасного.
       Заочні екскурсії – подорожі та відеосюжети. Це уявні мандрівки по країнах, материках, океанах, туристичних місцях України і світу. Віртуальна екскурсія знайомить учнів із природою, населенням, культурою, звичаями та обрядами, заповідними територіями. Заочні подорожі  використовую і як фрагменти уроку, і, як тематичні позакласні заходи. На уроках географії в 7 класі я використовую відеофільми, які яскраво і наочно показують різні явища природи Землі, країн і регіонів світу. Наприклад: при вивченні природних зон материка, за допомогою відеофрагменту, можна яскраво і наочно показати учням ту чи іншу природну зону, особливості її географічного положення, рослинний і тваринний світ, фото- та відеосюжети. А при вивченні країн світу  в 10 класі відеофрагменти допомагають учням не тільки отримати відомості про державу, а й зануритися в незабутній світ певного куточка землі, відчути його особливість і колорит. Такий, емоційно налаштований урок, стає більш ефективним для розуміння учнями досліджуваної теми. Комп’ютерні програми  допомагають мені самій записати і створити відеонарис з новин чи передач телебачення,створити власний відеосюжет  до теми уроку.  Такий урок в 10 класі дозволяє учням відчути себе часткою єдиного світового простору, вчить їх отримувати знання і аналізувати події у світі, що відбуваються, давати власну оцінку, стимулює розумову діяльність.
         Демонстрація географічних сюжетів та процесів. На таких уроках теоретичний матеріал викладаю в доступній, наочній формі. Цікаво представлені в мультимедійних програмах природні процеси, які часто важко пояснити під час вивчення «Загальної географії» в 6 класі. Учні мимоволі стають свідками того, що відбувається в процесі землетрусу, колообігу води,  цунамі, виверження вулканів, тобто, очевидними для них стають різні процеси; побачити загальну циркуляцію атмосфери з космосу, «пройти» маршрутом відомих мандрівників. наочність яких за допомогою інших дидактичних засобів дуже важко уявити. На уроках «Географії материків та океанів» в 7 класі за допомогою відео діти можуть побачити процес формування материків, особливості органічного світу материків і океанів. Наприклад: віртуально можна знайти опис якого-небудь географічного об’єкта, спуститися на дно Світового океану. У пізнанні таких явищ природи нашої Землі комп’ютер стає і для мене, і для учнів головним помічником в освітньому процесі. Вивчаючи новий матеріал, розповідь супроводжую демонстрацією слайдів, схем географічних об’єктів та їх особливостей, карт, знімків. «Фізична географія України» у 8 класі незаперечно стає цікавішою з демонстрацією власних та дитячих  фото та відео з відвіданих місць України. Показати як насправді виглядають Крим чи Карпати, Азовське чи Чорне море, Донбас чи Полісся з коментарями про побачені місця сприймаються та засвоюється ефективніше.
              Отже, на різних видах уроків застосовую такі методи та прийоми при використанні комп’ютерних технологій:

І. Етап актуалізації опорних знань та умінь учнів


Ø “Мозгова атака”
Ø “Прес”
Ø “Обери позицію”
Ø «Вірю -  не вірю»
Ø Відеосюжет
Ø Тести
Ø “Мікрофон”
Ø Проблемне питання


ІІ. Етап вивчення нового матеріалу


Ø Інтерактивна система позначок
Ø Робота в парах та групах
Ø Таблиця понять
Ø Аудіозапис
ІІІ. Етап закріплення вивченого матеріалу
Ø Дискусія
Ø Дебати
Ø Рольова гра
Ø Усне малювання
Ø Книга вражень і побажань
Ø Підсумкові питання
  Скажи мені — і я забуду, покажи мені — і я запам’ятаю, залучи мене — і я навчуся.
                                                                                                                           Конфуцій
   Таким чином, завершуючи свою розповідь  про формування географічних компетентностей учнів на уроках і в позаурочний час шляхом використання комп’ютерних технологій, хочу наголосити, що сучасний кабінет географії, обладнаний комп`ютером,  проектором, інтерактивною дошкою або екраном, телевізором допоможе забезпечувати творчу атмосферу на уроці, інтерес до вивчення географії та підвищення рівня навчальних досягнень учнів.
    Застосування засобів слайд-лекцій на уроках географії не тільки полегшує засвоєння навчального матеріалу, а й надає нові можливості для розвитку творчих здібностей учнів: підвищує мотивацію учнів до навчання;  активізує пізнавальну діяльність ; розвиває мислення і творчі здібності дитини; формує активну життєву позицію в сучасному суспільстві.
    Працюючи  15 років у школі, я зрозумів, щоб бути сучасним вчителем, потрібно завжди вчитися, постійно бути у творчому пошуку, розкривати матеріал з  допомогою учнів та зробити так, щоб вони відчували себе значущими учасниками уроку. Географія – предмет, де мультимедійні засоби, особливо слайди, можна використовувати практично на всіх етапах уроку. При цьому постійно йде процес накопичення багатого методичного комплекту конспектів із слайд-лекціями з географії, тобто створюється і постійно поповнюється методична мультимедійна бібліотека вчителя географії. Я постійно зберігаю і доповнюю на комп’ютері свої методичні розробки, дидактичну базу, щоб у такий спосіб вирішити проблему наочності й матеріального забезпечення географічними засобами навчання.
      Підготовка до уроків з використанням слайд-лекцій вимагає  ретельної підготовки: це підбір текстового і графічного матеріалу за темою уроку; вміння користуватися сучасними технічними засобами; підготовка та створення мультимедійних слайдів з досліджуваної теми; методично правильно поєднати структуру уроку та підготовленим демонстраційним матеріалом з вимогами освітньої програми. У своїй практичній діяльності при вивченні певної теми я використовую спеціальні навчальні програмні та  додаткові засоби: мультимедійні електронні підручники, цифрові освітні ресурси, відеофрагменти з коментарями, фотоматеріали, географічні карти, короткий чіткий текстовий матеріал, графіки, таблиці. Під час ведення лекції я не усуваю учня з навчального процесу, а моделюю інтерактивний діалог, що  є важливою складовою успіху. Застосування інформаційних слайдів допомогло зацікавити учнів, підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу навіть у невстигаючих учнів.
     Використання компютерних технологій  на уроках і в позаурочній діяльності – це не данина моді, а необхідність часу, що дозволяє учням і вчителю ефективніше вирішувати поставлені перед ними завдання. 
  Безперечно, що застосування комп’ютера на уроках не вирішує всіх проблем, він залишається всього лише багатофункціональним технічним засобом навчання. Не менш важливі для мене і інші сучасні педагогічні технології та інновації в процесі навчання, які дозволяють не просто «вкласти» у кожного учня певний запас знань, але, в першу чергу, створити умови для прояву пізнавальної активності учнів.
                                     
    Проблемні питання у  використанні комп’ютерних технологій на уроці. Висока вартість комп’ютерного і програмного забезпечення; шкідливий вплив на здоров’я дитини; можливість виникнення психологічних  проблем (стрес при втраті інформації); втрата контакту з реальністю, залежність.
   На захист використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчан­ні географії можна навести багато прикладів, що будуть переконливи­ми порівняно з звичайним традиційним навчанням. Це підтверджується ефективністю їх використання  на багатьох етапах здобуття географічних знань. Це — пред’явлення наочної географічної інформації учням, засвоєння навчально­го матеріалу в процесі інтерактивної взаємодії з комп’ютером, повторення й закріплення засвоєних знань, умінь і навичок, підсумковий конт­роль і самоконтроль досягнутих результатів навчання, нарешті, це коригування конкретного процесу навчання географії, його результа­тів, що здобуваються шляхом удо­сконалення  навчально­го матеріалу, його систематизації тощо.
       Для себе, як вчителя географії,  у використанні слайд-лекцій я відкрив багато позитивних переваг. Насамперед, підвищилась результативність знань учнів та якість підготовки домашніх завдань, а також помітна зацікавленість у предметі (участь в олімпіадах, вибір предмету для ДПА та ЗНО, наявність особистих інформаційних матеріалів з географії).  І хоч, як показала практика, підготовка до самого уроку  займає багато часу, я вже можу сказати з впевненістю – воно цього варте. Працюючи  15 років у школі, я зрозумів, щоб бути сучасним вчителем, потрібно завжди вчитися, постійно бути у творчому пошуку, розкривати матеріал з  допомогою учнів та зробити так, щоб вони відчували себе значущими учасниками уроку. Географія – предмет, де мультимедійні засоби, особливо слайди, можна використовувати практично на всіх етапах уроку. При цьому постійно йде процес накопичення багатого методичного комплекту конспектів із слайд-лекціями з географії, тобто створюється і постійно поповнюється методична мультимедійна бібліотека вчителя географії. Я постійно зберігаю і доповнюю на комп’ютері свої методичні розробки, дидактичну базу, щоб у такий спосіб вирішити проблему наочності й матеріального забезпечення географічними засобами навчання.
   Володіння сучасними освітніми технологіями допомагає мені уникнути стереотипності і монотонності процесу навчання, що сприяє розвитку в учнів допитливості, самостійності, активності, творчості і, відповідно, продуктивного засвоєння матеріалу того уроку, на якому використовуються слайд-лекції.

На уроках географії  створюю атмосферу інтересу до знань, прагнення шукати, досліджувати, творити, розвивати кмітливість. Застосування інформаційних слайдів допомогло зацікавити учнів, підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу навіть у невстигаючих учнів.




Немає коментарів:

Дописати коментар